Du er her

Værdiskabende indkøb i installationsbranchen - 6 konkrete indsatser

15. maj 2017
René M. Balslev

I installationsbranchen handler indkøb traditionelt om fortrolige prisaftaler med fokus på at maksimere rabatter. Det er forståeligt, men det er et område hvor branchen bør kigge bredere og udveksle erfaringer, for der er betydelige gevinster ved at effektivisere på de daglige processer, og gevinster i form af mersalg. Ja, mersalg!

Størrelsen af potentialerne er til at få øje på i regnskaberne:

1. Vareindkøb fylder mere end samtlige lønomkostninger

Den gennemsnitlige ordrestørrelse er kr. 720, og en installatør med 15 mand afgiver ca. 5.000 af dem om året - online, i butik eller over telefon. Inden da skal varerne findes, der er 5.000 x levering/afhentning og 5.000 x fakturaer som skal behandles. Med så mange transaktioner er det let at regne ud, at hvert minut der vindes vil frigøre 2,3 mandeuger om året. Hvert år.

2. Materialesalg udgør over 50 pct. af omsætningen

Der er masser af dokumentation for, at hastigheden hvormed tilbud leveres er mindst lige så vigtig for kundens accept, som prisen. Det gælder i særlig grad på spjældsager. Men også på mellemprojekter viser det en lyst til at levere som ofte er afgørende for, at projektet realiseres og hvem kunden vælger.

At mestre det, og fastholde konkurrencedygtig prissætning via effektivt indkøb, giver højere win-rate til bedre salgspriser.

Værdiskabende indkøb

I ProSave beskæftiger vi os kun med indkøb, og kun for installatører. Vi har samlet vores viden og erfaringer i en skabelon med 6 konkrete indsatsområder, fordelt efter hvad man som installatør kan tage konkret fat i internt og eksternt.

Værdiskabende indkøb

 

Interne effektiviseringsgevinster giver lavere omkostninger og aflæses hurtigt i regnskabet. Men stærke indkøbsprocesser kan også ses på toplinjen, og afhænger naturligt af hvordan man organiserer samarbejdet med leverandørerne.

Værdiskabende indkøb figur 2

Professionelt indkøb er meget mere end rabataftaler, og samarbejdet med leverandørerne kan og bør være mere end en evig nulsums-øvelse. Det centrale er, at effektivisere de processer der udføres ofte, og klæde organisationen på med de nødvendige værktøjer og data. Det meste findes allerede.

Selv om kun nogle af indsatserne gennemføres er det realistisk at opnå gevinster svarende til mindst 8 pct. af indkøbsomkostningerne. Det bør være ambitionen. Det er mange penge, og det vil være til gavn for både bundlinje og for de strategiske muligheder.

Det vil også gavne branchen som helhed at effektivisere indkøb - i sidste ende er det den samme pengepung der kæmpes om.

 

Held og lykke :-)